Разработка модуля визуализации для Web гидродинамического симулятора ИСАР-II с применением CUDA технологии. Visualization module development for Web hydrodynamic simluator ISAR-II using by CUDA technology.

Authors

  • Б. Т. Жумагулов Казахский Национальный Университет имени аль-Фараби
  • Н. Т. Данаев Казахский Национальный Университет имени аль-Фараби
  • Д. Ж. Ахмед-Заки Казахский Национальный Университет имени аль-Фараби
  • О. Н. Турар Казахский Национальный Университет имени аль-Фараби

Keywords:

компьютерное моделирование нефтяных месторождений, визуализация, методы трассировки лучей, технология CUDA, oil-fields computer modeling, visualization, ray tracing methods, CUDA technology.

Abstract

В данной статье описывается модуль визуализации, используемый в информационной системе анализа и разработки (ИСАР-II) нефтегазовых месторождений для визуализации выходных данных расчетов на клиентской стороне. Этот модуль использует технологию параллелизации на графических устройствах CUDA, что дает гибкость программе для реализации таких логически сложных алгоритмов прорисовки, как трассировка лучей. Кроме того, в статье приводятся различные тесты, а также анализ и сравнение результатов. This paper describes visualization unit used in informational system of analysis and development (ISAR-II) of oil-gas fields for visualization of calculation output data on client side. This module uses CUDA technology of GPU parallelization which gives program flexibility for implementation such logical complex rendering algorithms like ray tracing. Moreover paper contain description of different experiment and comparison of results.

References

[1] Schlumberger Eclipse. Справочное руководство. // Schlumberger Information
Solutions. – 2003. – Версия 2003А_1. – 2030 p.

[2] Akenine-Moller T., Haines E., Hoffman N. Real-Time Rendering. – Third Edition. –
CRC Press. – 2008. – 1045 p.

[3] Glassner A.S. An Introduction to Ray Tracing. – Morgan Kaufmann Publishers. – 1989.
– 368 p.

[4] Lauterbach C., Garland M., Sengupta S., Luebke D., Manocha D. Fast BVH
Construction on GPUs. // EUROGRAPHICS. – 2009. – V.28. – pp. 1237-1246.

[5] Parker S.G., Bigler J., Dietrich A., Friedrich H., Hoberock J., Luebke D., McAllister D.,
McGuire M.,. Morley K, Robison A., Stich M. OptiX: A General Purpose Ray Tracing
Engine. // ACM Transactions on Graphics. – 2010. – V.29. – No.4 – 13 p.

[6] Liang S. The Java Native Interface: Programmer’s Guide and Specification (The Java
Series). – Addison-Wesley Professional. – 1 edition. – 1999. – 320 p.

[7] Lie K.-A., Krogstad S., Ligaarden I.S., Natvig J.R., Nilsen H.M., Skaflestad B. Open
source MATLAB implementation of consistent discretisations on complex grids. //
Comput. Geosci. – 2012. - V.16. – No.2. – pp. 297–322.

[8] WebGL - OpenGL ES 2.0 for the Web. – 2009. – (http://www.khronos.org/webgl/).

[9] Суперкомпьютеры в гидродинамическом моделировании. – 2011. – (http://rfdyn.-
com/ru/technology/supercomputers_hydrodynamic_modeling)

[10] Mc Lane J.C., Czech W.W., Yuen D.A., Knox M.R., J.B.S.G. Greensky, Kameyama
M.C., Wheeler V.M., Panday R., Senshu H. Ubiquitous Interactive Visualization of
3-D Mantle Convection through Web Applications Using Java. // Proceedings of 4th
International Symposium, ISVC 2008. – 2008. – Part II. – pp. 1011-1021.

Downloads

Issue

Section

Mechanics, Mathematics, Computer Science