Программирование робота Lego Mindstorms на определение преграды. Programming Lego Mindstorms robot to identify barriers.

Authors

  • Е. П. Макашев Казахский Национальный Университет имени аль-Фараби
  • С. Гайбуллаулы Казахский Национальный Университет имени аль-Фараби
        50 57

Keywords:

Lego Mindstorms, программирование робота, робототехника, NXT-G, RobotC, ультразвуковой датчик, robot programming, robotics, ultrasonic sensor.

Abstract

В данной статье даны результаты исследования с роботом Lego Mindstorms. Подробно описано строение и принцип работы робота. Приводится обзор существующего аппаратного и программного обеспечения робототехники на основе технологий Lego, также предлагается рекомендации по организации работы с программным обеспечением. Lego Mindstorms является программируемым интеллектуальным роботом. Для своей работы мы выбрали Lego NXT по следующим критериям: 1) он обладает широкими возможностями; 2) собирается из деталей подобно конструктору; 3) малогабаритный и доступный по цене. Робот Lego Mindstorms собран и запрограммирован в научно-технической лаборатории механико-математического факультета КазНУ. Робот Lego может работать в различных средах программирования. В работе мы использовали графическую среду программирования NXT- G, разработанная National Instruments для Lego и язык RobotC. Нами произведено программирование работы роботаLego Mindstorms на определение преграды. В статье даны расчеты скорости сервомоторов, скорости вращения моторов. Описаны принцип работы робота об определении преграды, синхронизация работ моторов. Объяснено создание параметров о максимальной дистанции на определение преграды. В заключительной части статьи дается рекомендация о введении основы робототехники в систему образования со ссылкой о возможности и доступности программирования робота Lego Mindstorms людьми разного уровня технической образованности. This article gives the results of the study with the robot Lego Mindstorms. Detailed structure and operation of the robot. Provides an overview of existing hard-copy software and robotics technology based Lego, also oered recommendations on the organization of work with the software. LegoMindstorms is programmable intelligent robots. For their work we chose the Lego NXT using the following criteria: 1) it has broad capabilities; 2) is assembled from parts like the constructor; 3) The compact and aordable. Lego Mindstorms robot assembled and programmed in scientic and technical laboratrii Mechanics and Mathematics Faculty of execution. Lego robot can work in ralichnyh programming environments. In this paper, we used a graphical programming environment NXT- G, developed by National Instruments and language for Lego Robot C.We have made the programming of the robot Lego Mindstorms at identifying obstacles. The article presents the calculations speed servomotors, motor speed. Describes the principle of operation of the robot on the denition barriers synchronization of the motor. Explained the creation parameters for the determination of the maximum distance barriers. In the nal part of the paper provides recommendations on the introduction of the basics of robotics in education, citing the possibility and availability of programming the robot Lego Mindstorms people of dierent levels of technical education.

References

[1] A. Cruz-Martin, J.A. Fernandez-Madrigal, C. Galindo*, J. Gonzalez-Jimenez, C. Stockmans-Daou, J.L. Blanco-Claraco A LEGO Mindstorms NXT approach for teaching at Data Acquisition, Control Systems Engineering and Real-Time Systems undergraduate courses. System Engineering and Automation Department, University of Malaga, ETSI Informatica, Campus Teatinos, 29071 Malaga, Spain

[2] Rizauddin Ramli, Melor Md Yunusb and Noriah Mohd Ishak.Robotic teaching for Malaysian gifted enrichment program (2011) // Faculty of Engineering and Built Environment, Universiti Kebangsaan Malaysia, 43600 Bangi Selangor, MALAYSIA bPusat PERMATApintar Negara, Universiti Kebangsaan Malaysia, 43600 Bangi Selangor, MALAYSIA

[3] Lego Mindstorms - Датчики. [Электронный ресурс] URL: http:// mindstorms.ucoz.net/index/datchiki/0-7

[4] Е.С. Барисенок, А.А. Онищенко. SУстройство компонентов робота Lego Mindstorms NXT 2.0. КИБЭВС г.Томск,ТУСУР, ФВС.

Downloads

How to Cite

Макашев, Е. П., & Гайбуллаулы, С. (2014). Программирование робота Lego Mindstorms на определение преграды. Programming Lego Mindstorms robot to identify barriers. Journal of Mathematics, Mechanics and Computer Science, 82(3), 79–85. Retrieved from https://bm.kaznu.kz/index.php/kaznu/article/view/73

Issue

Section

Mechanics, Mathematics, Computer Science